اکسپرس انتری کانادا چیست + معایب،مزایا و هزینه‌

532
اکسپرس اینتری کانادا چیست؟

اکسپرس اینتری


اکسپرس انتری چیست؟

اکسپرس انتری (Express Entry) یک سیستم الکترونیکی برای مدیریت درخواست‌های افرادی است که خواهان اقامت دائم در کانادا هستند و شامل سه دسته زیر است:

  1. نیروی کار ماهر خارجی Federal Skilled Worker Program
  2. افرادی که تجربه کار کانادایی دارند Canadian Experience Class
  3. نیروی کار مشاغل فنی تجاری Federal Skilled Trade Program

کوید-19 چه تاثیری را بر روی اکسپرس انتری گذاشت؟

دولت کانادا از تمام داوطلبان دعوت به عمل آورد تا برای درخواست اقامت دائم اقدامات لازم را انجام دهند و این عمل نشان دهنده این بود که سیستم اکسپرس انتری به حالت عادی خود بازگشته است. هدف اصلی دولت این است که بخش اعظمی از درخواست‌های مهاجرت اکسپرس انتری را نهایتا تا مدت شش ماه مورد بررسی قرار دهد.

کانادا تعهد ثابت و تغییرناپذیری نسبت به مسأله مهاجرت دارد. کانادا به سطح بالایی از نیروهای کار ماهر و زبردست نیاز دارد تا به کمک آنها بتواند زندگی جدیدی را در کشور ساخته و از جامعه و اقتصاد سالم حمایت کند.

طرح سطح‌بندی مهاجران کانادا (Immigration Levels Plan) در نظر دارد تا در سه سال آینده، پذیرای بیش از 430،000 مهاجر جدید در سال باشد. بخش اعظمی از این مهاجران تازه‌وارد را نیروهای کار ماهر تشکیل می‌دهند و سیستم اکسپرس انتری ابزار اصلی سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای مدیریت درخواست‌های این مهاجران می‌باشد.

بهتر است بدانید که IRCC در نظر دارد تا سال 2024، بیش از 110،000 مهاجر اکسپرس انتری را در سال مورد پذیرش قرار دهد.

کوید-19 چه تاثیری را بر روی اکسپرس انتری
کوید-19 و تاثیر آن روی اکسپرس انتری

اکسپرس انتری چگونه کار می‌کند؟

اکسپرس انتری ساختار بسیار ساده‌ای دارد و شامل دو مرحله اصلی است.

  1. مرحله اول، داوطلبانی که شرایط لازم برای دریافت اکسپرس انتری را در اختیار دارند، علاقه خود را به دریافت اقامت دائم کانادا به دولت این کشور اعلام می‌کنند.
  2. مرحله دوم، دولت کانادا از داوطلبانی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌اند دعوت به عمل می‌آورد تا به کانادا مهاجرت کنند.

در ادامه، مراحل تکمیل پروفایل اکسپرس انتری و نحوه دریافت ویزای اقامت دائم برای مهاجرت به کانادا را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم:

  • قدم اول: با تکمیل فرم ارزیابی ببینید که آیا شرایط لازم اکسپرس انتری را دارید یا خیر.
  • قدم دوم: نمره زبان خود را ارائه می کنند و سپس ECA یا ارزیابی اعتبار مدرک تحصیلی را دریافت کنید.
  • قدم سوم: پروفایل خود در وب‌سایت سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا را تکمیل کنید.
  • قدم چهارم: منتظر شوید تا ببینید که از طرف IRCC، دعوتنامه برای درخواست یا ITA را برای اقامت دائم دریافت می‌کنید یا خیر.
  • قدم پنجم: درخواست اقامت دائم یا APR را تکمیل کرده و آنرا به IRCC ارسال کنید. سپس در بازه زمانی مشخص، هزینه مشخص شده را پرداخت کنید. در این مرحله نیاز است تا تست پزشکی و گواهینامه‌های پلیس را ارائه دهید. سپس IRCC پاسخ خود را تحت عنوان تأییدیه دریافت یا AOR اعلام می‌کند.
  • قدم ششم: بیومتریک خود را به محض آنکه IRCC از شما خواست ارائه دهید.
  • قدم هفتم: منتظر بمانید تا IRCC تصمیم نهایی خود را بر مبنای APR شما اعلام کند. داوطلبانی که ITA دریافت کرده‌اند می‌توانند این انتظار را از دولت کانادا داشته باشند که به درخواست اقامت دائم آنها ظرف مدت شش ماه یا کمتر پاسخ بگوید. به محض اینکه درخواست شما مورد پذیرش قرار بگیرد COPR یا تأییدیه اقامت دائم را دریافت کرده و ویزای اقامت دائم (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) برای شما صادر خواهد شد. در این مرحله شما می‌توانید به کانادا سفر کرده و فرایند اداری را تکمیل کنید.

فرآیند اکسپرس انتری چه مدت زمانی به طول می‌انجامد؟

پروفایل اکسپرس انتری حداکثر تا یک سال دارای اعتبار است. داوطلبانی که ITA دریافت کرده‌اند می‌توانند این انتظار را از دولت کانادا داشته باشند که درخواست اقامت دائم آنها را ظرف مدت شش ماه مورد بررسی قرار دهد. دولت زمانیکه یک درخواست اقامت دائم تکمیل‌شده را دریافت می‌کند شروع به محاسبه مدت زمان پردازش درخواست می‌کند. زمان پردازش هنگامی به پایان می‌رسد که تصمیم نهایی در خصوص درخواست اقامت گرفته شود. اگر یک داوطلب در مدت یک سال از ایجاد پروفایل اکسپرس انتری، دعوتنامه ITA را دریافت نکرد، اگر هنوز هم شرایط لازم را دارا باشد به راحتی می‌تواند نسبت به تکمیل مجدد پروفایل اقدام کند.

مزایا و معایب اکسپرس انتری چیست؟

مزایا و معایب اکسپرس انتری
مزایا و معایب اکسپرس انتری

اکسپرس انتری نقاط قوت و محدودیت‌های گوناگونی دارد، اما مزایای آن به مراتب بیشتر از معایب آن است.

کانادا ایده اکسپرس انتری را از نیوزیلند و استرالیا الهام گرفت. نیوزیلند اولین کشوری بود که سیستم «ابراز علاقه» را در سال 2004 راه‌اندازی کرده و استرالیا نیز در سال 2012 این سیستم را به کار گرفت.

کانادا سیستم اکسپرس انتری را در سال 2015 معرفی کرد تا بتواند فرایند بررسی درخواست اقامت نیروهای کار ماهر را بهبود بخشیده و تجربه خوشایندی را برای داوطلبان مهاجرت فراهم آورد.

پیش از معرفی اکسپرس انتری، کانادا از روش FCFS یا آنکه اول آمده، اول سرویس می‌گیرد استفاده می‌کرد. مشکل مدل قدیمی این بود که نسبت به موقعیت‌های مهاجرتی موجود برای نیروهای کار ماهر، درخواست‌های بسیار بیشتری ارائه می‌شد و در نتیجه داوطلبانی که موفق به گذراندن این مرحله می‌شدند، چند سال باید منتظر می‌ماندند تا IRCC ویزای اقامت دائم را برای آنها صادر کند.

در نتیجه IRCC سیستم اکسپرس انتری را معرفی کرد بگونه‌ای که می‌توانست ویزای اقامت دائم برای داوطلبان واجد شرایط را بسیار سریعتر صادر کند. در حاضر فرایند صدور ویزای اقامت دائم برای داوطلبان واجد شرایط حداکثر 6 ماه طول می‌کشد که در مقایسه با مدل قدیمی که تقریبا 6 سال طول می‌کشید پیشرفت خارق‌العاده‌ای به حساب می‌آید.

اکسپرس انتریاکسپرس انتری در کنار سریع‌بودن برای داوطلبان مهاجرت مزایا متعددی دارد زیرا سیستم رتبه‌بندی جامع یا CRS بر مبنای مطالعات فراوان دولت کانادا طراحی شده است و می‌تواند مشخص کند که مهاجران برای کسب موفقیت در کانادا و یافتن شغل مناسب نیاز به چه خصوصیاتی دارند. مهاجرانی که جوان یا میانسال بوده و دارای سطح بالایی از تحصیلات، سوابق شغلی حرفه‌ای و مهارت‌های پیشرفته در زبان انگلیسی یا فرانسوی هستند، در بازار کار کانادا بسیار موفق خواهند بود. پژوهش IRCC که از سال 2015 انجام می‌شود نشان دهنده آن است که مهاجرانی که از طریق سیستم اکسپرس انتری وارد کانادا شده‌اند، در بازار کار کانادا دارای موقعیت بسیار خوبی هستند. مهاجران اکسپرس انتری کاملا مطمئن هستند که می‌توانند در یک موقعیت شغلی عالی وارد شده و آینده شغلی درخشانی در کانادا در انتظار آنان خواهد بود.

بزرگترین نقطه ضعف اکسپرس انتری این است که اطمینان خاطر لازم را برای داوطلبان مهاجرت فراهم نمی‌آورد که آیا می‌توانند دعوتنامه ITA را برای اقامت دائم دریافت کنند یا خیر. بر اساس سیستم قبلی، داوطلبان این اطمینان خاطر را داشتند که اگر تمام شرایط لازم برای پذیرش را در اختیار داشته باشند، می‌توانند ویزای اقامت دائم را دریافت کنند. اما بر اساس سیستم اکسپرس انتری، تنها داوطلبانی می‌توانند ویزای اقامت دائم را دریافت کنند که دارای بالاترین امتیاز در CRS باشند.

اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، اکسپرس انتری هر به صورت منظم، معمولا هر دو هفته یکبار، قرعه‌کشی می‌شود و همین امکان فرصت‌های زیادی را برای دریافت دعوتنامه اقامت دائم مهیا می‌کند. شما با انجام فعالیت‌های گوناگونی نظیر دریافت پیشنهاد شغلی در کانادا، برنامه‌های استانی، تحصیل در کانادا، کسب تجربیات شغلی معتبرتر و بهبود نمره آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی، امتیاز CRS خود را افزایش داده و شانس پذیرش را افزایش دهید. خبر خوب اینکه، دولت کانادا در کنار اکسپرس انتری، بیش از 100 برنامه مهاجرتی گوناگون برای جذب نیروهای کار ماهر را تدارک دیده است.

هزینه اکسپرس انتری چقدر است؟

تکمیل پروفایل اکسپرس انتری برای ورود به استخر داوطلبان واجد شرایط کاملا رایگان است.

با این حال، داوطلبان پیش از تکمیل پروفایل اکسپرس انتری لازم است برخی هزینه‌ها را متقبل شوند.

هزینه‌های احتمالی پیش از تکمیل پروفایل اکسپرس انتری عبارتند از:

  • آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی که توسط یک سازمان آزمون زبان که مورد تأیید دولت کاناداست انجام می‌گیرد.
  • ارزیابی اعتبار مدرک تحصیلی
  • هزینه ترجمه اسناد به زبان انگلیسی یا فرانسوی در صورت نیاز
  • استخدام یک متخصص امور مهاجرت (برای مثال یک شرکت حقوقی)

هزینه‌های دولتی و دیگر هزینه‌ها پس از دریافت ITA عبارتند از:

  • کارمزد دولت کانادا برای بررسی درخواست اقامت دائم
  • آزمون (های) پزشکی
  • بررسی سوء پیشینه پلیس
  • هزینه‌های بیومتریک

هزینه‌های اقامت دائم دولت کانادا برای اکسپرس انتری (از تاریخ 30 آوریل 2022)

درخواست شما

هزینه بررسی (850 دلار) و هزینه حق اقامت دائم (515 دلار)  مجموع: 1365 دلار

هزینه بررسی درخواست همسر (850 دلار) و هزینه حق اقامت دائم (515 دلار)   مجموع:  1365 دلار

هزینه یک فرزند وابسته      230 دلار (به ازای هر فرزند)

 

آیا برای اکسپرس انتری لازم است وکیل استخدام کنم؟

برای ورود به فرایند اکسپرس انتری نیازی به استخدام وکیل ندارید اما اگر این کار را بکنید به نفعتان خواهد بود.

یک وکیل امور مهاجرت کانادایی با تجربه، حرفه‌ای و مورد اعتماد می‌تواند احتمال موفقیت شما در فرایند اکسپرس انتری را در قبال دریافت هزینه‌ای ناچیز تا چند برابر افزایش دهد. آنها بگونه‌ای می‌توانند شما را راهنمایی کنند تا بتوانید حداکثر نمره سیستم CSR را کسب کنید. همچنین شما را از مراحل ابتدایی اکسپرس انتری یعنی تکمیل پروفایل گرفته تا آماده‌کردن درخواست اقامت دائم شما پس از آنکه دعوتنامه برای درخواست (ITA) را دریافت کردید همراهی خواهند کرد. همچنین این وظیفه وکیل شماست تا اطمینان حاصل کند که شما دچار اشتباه نشده و یا درخواست مهاجرت خود را به صورت نادرست ارائه نکنید.

شرکت حقوقی بین المللی گروه یزدانی (وای ال جی) با مدیریت افشین یزدانی پایه یک دادگستری انتاریو کانادا و دانش آموخته حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل، حقوق مهاجرت و حقوق کامن لای کانادا با بیش از 18 سال سابقه است. پنج شعبه ما در کشورهای کانادا و امریکا و ایران است و ما پیشتاز و صاحب سبک در ارائه خدمات جامع حقوقی و مهاجرتی به شرکت‌های بین المللی در تامین اهداف توسعه آنها در کانادا هستیم. توسعه تجاری و مهاجرت کانادا تخصص ماست.

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا 

آیا تحت سیستم اکسپرس انتری به پیشنهاد شغلی (Job Offer) از کانادا هم نیاز دارم؟

خیر، شما برای آنکه بتوانید در اکسپرس انتری به موفقیت دست پیدا کنید نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. دریافت پیشنهاد کاری موفقیت شما را تضمین نمی‌کند، هر چند می‌تواند شانس شما در سیستم امتیازدهی CSR را افزایش دهد. اگر بتوانید پیشنهاد شغلی که مورد تأیید اکسپرس انتری است را دریافت کنید از 50 تا 200 امتیاز در سیستم CSR دریافت خواهید کرد.

آیا داوطلبان اکسپرس انتری می‌توانند شغل خوبی در کانادا پیدا کنند؟

آری، مطالعه‌ای که توسط سازمان IRCC در سال 2020 انجام گرفت نشان می‌دهد که داوطلبان اکسپرس انتری در بازار کار کانادا بسیار موفق هستند و دلیل اصلی آن این است که آنها ویژگی‌های سرمایه انسانی لازم که موردنیاز کارفرمایان کانادایی است را دارای می‌باشند. این مطالعه همچنین نشان داد که داوطلبان اکسپرس انتری حقوق بیشتری از متوسط کارگران کانادایی کسب کرده و درصد اشتغال در آنها بالا و میزان بیکاری نیز به مراتب پایین‌تر است. انتظار می‌رود که داوطلبان اکسپرس انتری به روند رو به رشد خود در بازار کار کانادا ادامه دهند زیرا مهارت‌های آنان همچنان در صدر تقاضای کارفرمایان کانادایی قرار دارد به گونه‌ای که بسیاری از کارگران در دهه آینده بازنشسته خواهند شد. کشور کانادا برای غلبه بر چالش‌های اقتصادی و مالی ناشی از پیرشدن سریع جمعیت و نرخ پایین زاد و ولد، به شکل قابل‌توجهی به مهاجرت متکی است.

داوطلبان اکسپرس انتری باید چه نوع پیش‌زمینه‌ای داشته باشند؟

هر ساله کشور کانادا از طریق برنامه اکسپرس انتری پذیرای مهاجران از بیش از 100 کشور دنیا می‌باشد. از آنجایی که کانادا در سال 1967 اولین کشور در دنیا شد که از سیستم امتیازی برای نیروهای کار ماهر استفاده می‌کرد، لذا این کشور نیروهای کار ماهر خود را بر اساس کشور مبدأ مورد بررسی قرار نمی‌دهد. در عوض، کانادا داوطلبان را صرفا بر اساس توانایی آنها برای پذیرش در بازار کار این کشور مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای نیل به این هدف، سیستم امتیازدهی جامع (CSR) نیروهای کار ماهر را بر اساس سن، میزان تحصیلات، مهارت‌های زبانی، تجربیات کاری و دیگر عوامل سرمایه انسانی ارزیابی می‌کند. از آنجایی که افراد با استعداد بیشماری در سرتاسر دنیا وجود دارند و کانادا نیز دارای اقتصاد متنوعی است، این کشور افرادی با ملیت‌های گوناگون، مهارت‌های متنوع و پیش‌زمینه‌های شغلی مختلف را در هر سال مورد پذیرش قرار می‌دهد. سازمان IRCC هر ساله گزارشی را در خصوص مهاجران اکسپرس انتری تهیه می‌کند که اطلاعات بیشتری را در خصوص پیش‌زمینه افرادی که آینده شغلی خود را در کانادا متصور شده‌اند ارائه می‌دهد.

آیا خانواده‌ام را نیز می‌توانم از طریق سیستم Express Entry به همراهم به کانادا بیاورم؟

آری، بر اساس برنامه اکسپرس انتری، شما می‌توانید همسر، شوهر یا همسر عرفی خود را نیز با خود به همراه داشته باشید. همچنین، شما می‌توانید فرزند وابسته خود، فرزند وابسته همسر یا همسر عرفی خود را نیز به همراه داشته باشید. اگر بتوانید از برنامه اکسپرس انتری با موفقیت بیرون بیایید، اعضای خانواده شما نیز می‌توانند اقامت دائم دریافت کنند.

فرزند وابسته به کسی گفته می‌شود که:

  • کمتر از 22 سال سن داشته باشد و همسر یا همسر عرفی نباشد، یا
  • 22 سال یا بیشتر سن داشته باشد، پیش از 22 سال از لحاظ مالی به والدین خود وابسته باشد و به دلیل شرایط فیزیکی یا ذهنی امکان پشتیبانی مالی از خود را نداشته باشند.

نمونه پرونده موفق ویزای اکسپرس اینتری کانادا توسط مجموعه وای ال جی

کیس موفق اکسپرس انتری کانادا

کیس موفق اکسپرس انتری کانادا
کیس موفق اکسپرس انتری کانادا (وای ال جی)

0:00
0:00
اکسپرس انتری کانادا

شرایط مهاجرت از طریق اکسپرس انتری کانادا چیست؟ (یوتیوب)

اکسپرس اینتری کانادا 2022
اکسپرس اینتری کانادا
اکسپرس اینتری کانادا 2022

اکسپرس اینتری کانادا 2022

اداره مهاجرت کانادا تعداد ۴۷۵۰ دعوتنامه اقامت دائم ارسال کرد و بار دیگر شاهد کاهش حداقل امتیاز بود و اینبار به ۴۹۴ رسید. cicnews
روز چهارشنبه نه نوامبر 2022 جدیدترین انتخاب اکسپرس انتری برگزار شد. ما نیز توانستیم دو دعوتنامه اقامت دائم کانادا برای موکلان عزیزمان کسب نماییم. این دو موکل از طریق ویزای کار تجاری وارد کانادا شده بودند و مسیر پیشنهادی ما را طی کرده بودند و اکنون طبق برنامه دعوتنامه اقامت دائم کانادا کسب کردند.
شایان ذکر است که موکلانی که با ویزای کار کارتجاری وارد کانادا می شوند بعد از یکسال با کسب امتیاز کافی که از طریق این ویزا به دست می آورند می توانند واجد شرایط دریافت اقامت دائم کانادا شوند.

افشین یزدانی وکیل مهاجرت به کانادا

منبع: canadavisa

 

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها