ویزای تحصیلی آمریکا

79
ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا یکی از ویزاهای محبوب و رایجی است که بیشترین پرونده‌های موفق را نیز دارد. آمریکا کشوری بزرگ با فرصت‌های رشد فراوان است که می‌توان با ویزای تحصیلی وارد آن شد و سپس با پیشرفت تحصیلی و شغلی زندگی مناسبی برای خود ساخت. در این مقاله با ویزای تحصیلی آمریکا بیشتر آشنا می‌شویم.

شانس گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا در واقع ویزای غیرمهاجرتی است. شخصی که ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت می‌کند، فقط در مدت تحصیل می‌تواند در آمریکا اقامت داشته باشد و باید پس از اتمام تحصیلات این کشور را ترک کند. البته امکان تغییر ویزا نیز وجود دارد که بتوانید اقامت دائم در آمریکا داشته باشید.

با توجه به اینکه امکان کار در کنار تحصیل در ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد، می‌توانید با یافتن شغل مناسب و مرتبط، سابقه کاری خود را افزایش دهید و در پایان دوره تحصیلی از کارفرمای خود بخواهید برای شما جاب آفر ارائه کند. با استفاده از این جاب آفر می‌توانید ویزای تحصیلی خود در آمریکا را به ویزای کاری تغییر دهید و مدت بیشتری در این کشور زندگی کنید. برای تحصیل در آمریکا به مدت بیشتر از 6 ماه، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید و امکان تحصیل با ویزای توریستی در آمریکا وجود ندارد.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا سه نوع دارد که هر یک برای شرایط خاص و مشخصی صادر می‌شوند.

  • برای تحصیل در دانشگاه، کالج، دبیرستان، دبستان خصوصی، هنرستان خصوصی و موسسات آکادمیک شامل برنامه‌های آموزش زبان به ویزای نوع F نیاز دارید.
  • برای تحصیل در موسسات فنی و حرفه‌ای و سایر موسسات غیرآکادمیک به غیر از برنامه‌های آموزش زبان باید ویزای نوع M را دریافت کنید.
  • برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی ، سفر کاری و درسی تابستانی، گذراندن دور انترنی یا کارآموزی نیز به ویزای نوع J نیاز دارید.

هر یک از این انواع ویزای تحصیلی آمریکا، دو نوع 1 و 2 نیز دارند. فردی که ویزای تحصیلی دریافت می‌کند، عدد 1 مقابل ویزای او قرار می‌گیرد، مانند F1 و اگر برای همسر یا فرزندان خود نیز ویزا دریافت کند، عدد 2 مانند F2، مقابل ویزای همراهان او قرار خواهد گرفت.

ویزای تحصیلی F1

ویزای تحصیلی آمریکا در نوع F1، رایج‌ترین ویزای تحصیلی آمریکاست. اگر مدت تحصیل شما بیشتر از 6 ماه است، ویزای F1 بهترین ویزایی است که می‌توانید دریافت کنید.

بعد از اینکه پذیرش یکی از دانشگاه‌های آمریکا را دریافت کردید، باید برای ویزای F1 درخواست دهید. این ویزا به شما امکان کار در آمریکا را نیز می‌دهد. سال اول اقامت در آمریکا می‌توانید همراه تحصیل، در محدوده دانشگاه به مدت 20 ساعت در هفته کار کنید. پس از پایان سال اول، با اجازه دانشگاه می‌توانید خارج از محدوده دانشگاه کار کنید.

ویزای تحصیلی F2

اگر فردی که ویزای F1 دریافت کرده است، دارای همسر و فرزند باشد، می‌تواند برای آن‌ها نیز ویزای F2 که به عنوان ویزای همراه شناخته می‌شود، دریافت کند. این ویزا امکان اقامت و تحصیل همسر و فرزندان زیر 18 سال را فراهم می‌کند.

ویزای F2 از نظر اعتبار وابسته به ویزای F1 است. اگر به هر دلیلی ویزای F1 فرد باطل شود، ویزای F2 همسر و فرزندان او نیز باطل خواهد شد.

دارندگان ویزای F2 تنها امکان تحصیل در آمریکا را دارند و این ویزا به آن‌ها مجوز کار نمی‌دهد.

ویزای تحصیلی M1 و M2

ویزای تحصیلی آمریکا در نوع M1 برای تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود. ویزای M1 عمومیت ویزای F1 برای تحصیل در مؤسسه‌های آموزشی عادی را ندارد.

ویزای تحصیلی M2 نیز کاربردی مانند ویزای F2 دارد و برای همراهان دارنده ویزای M1، صادر می‌شود.

ویزای تحصیلی J1 و J2

اگر علاقه دارید در فضای آموزشی آمریکا از فرصت‌های تحقیق و تدریس استفاده کنید، باید ویزای J1 دریافت کنید تا فرصت مطالعاتی در آمریکا به دست آورید. طبق هدف و دوره‌ای که شما به حضور در فضای آموزشی آمریکا نیاز دارید، مدت زمان ویزای J1 مشخص می‌شود. اما در نهایت پس از 2 سال باید آمریکا را ترک کنید و اگر قصد بازگشت به این کشور را دارید، باید دوباره فرآیند درخواست و دریافت ویزا را طی کنید.

این نوع ویزای تحصیلی آمریکا نیز ویزای همراه J2 دارد و همسر و فرزندان فرد دارای ویزای J1 می‌توانند در آمریکا اقامت داشته و تحصیل کنند.

هزینه ویزای تحصیلی آمریکا

برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید مصاحبه‌ای حضوری در سفارت آمریکا انجام دهید که برای این کار نیاز هست به کشور دیگری سفر کنید. این مساله هزینه ویزای تحصیلی آمریکا را شامل دو نوع هزینه ثابت و متغیر می‌کند. درخواست و دریافت ویزا از سفارت، هزینه‌های ثابت دارند اما هزینه‌های سفر برای مصاحبه در سفارت آمریکا مثل بلیط هواپیما، هتل، مدت اقامت و غیره هزینه‌های متغیری هستند که لازم است پیش‌بینی شوند.

هزینه ثابت دریافت ویزای تحصیلی آمریکا شامل کارمزد SEVIS با مبلغ 350 دلار و هزینه‌های فرم DS-160 و سایر مراحل دریافت ویزا با مبلغ 160 دلار می‌شود.

یک راه برای کاهش هزینه‌های متغیر دریافت ویزای تحصیلی آمریکا این است که سفر برای مصاحبه سفارت آمریکا را طوری برنامه‌ریزی کنید که انعطاف پذیری کافی برای تغییرات احتمالی زمان مصاحبه را داشته باشد. ممکن است برنامه‌های سفارت تغییر کند و شما مجبور شوید زودتر به کشور بازگردید و یا مدت بیشتری در کشور مدنظر برای مصاحبه با سفارت اقامت داشته باشید. به همین دلیل بهتر است از تورهای چارتر یا لحظه آخری برای سفر استفاده نکنید تا بتوانید زمان پرواز را در لحظه تغییر دهید.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا

دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی مرحله اول مهاجرت است و دریافت ویزای تحصیلی آمریکا مرحله بعدی و مهمی است که ممکن است به دلایل مختلفی نتوانید آن را دریافت کنید و درخواست ویزای شما اصطلاحا ریجکت شود.

ریجکت شدن درخواست ویزا اتفاق ناخوشایندی است و می‌تواند برنامه‌ریزی‌های شما را برهم بزند. این اتفاق ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

کشور مبدأ

برای افسر پرونده درخواست ویزا، کشور مبدأ از نظر وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است. به طوری که کشور مبدأ در تصمیم نهایی تاثیر مستقیم دارد. برخی کشورها نظیر کنگو هستند که به شهروندان متقاضی آن‌ها ویزای تحصیلی تعلق نمی‌گیرد.

عدم اثبات تمکن مالی

تمکن مالی و اثبات آن بسیار اهمیت دارد. شما باید با مدارک کافی ثابت کنید که می‌توانید هزینه‌های تحصیل و اقامت در آمریکا پرداخت کنید. اگر نتوانید تمکن مالی کافی را ثابت کنید، ویزای شما ریجکت خواهد شد.

سوابق تحصیلی ناکافی

با توجه به اینکه برای ویزای تحصیلی درخواست ارسال کرده‌اید، باید از نظر تحصیلی در شرایط خوبی باشید. مدارک تحصیلی، نمرات و دانش هم سطح با مدارک تحصیلی باید در راستای هدف تحصیلی شما در آمریکا باشد.

موارد مشکوک در پرونده

تمامی مدارک و اطلاعاتی که برای سفارت آمریکا ارسال می‌کنید، بسیار دقیق موشکافی می‌شوند تا از نبود هر گونه تناقض و تعارض مطمئن شوند. در بررسی وضعیت سلامت جسمی و روانی، منبع درآمد و مدارک اثبات تمکن مالی و شخصیت و برخورد شما در مصاحبه سفارت سختگیری شدیدی می‌شود و هر گونه مورد مشکوک می‌تواند موجب ریجکت شدن درخواست ویزا شود.

عدم شفافیت هدف

افسر سفارت به خصوص در مصاحبه باید نسبت به هدف شما اطمینان حاصل کند. به این معنی که شما با درخواست ویزای تحصیلی قصد تحصیل در کشور آمریکا را دارید و از فرصت اقامت در این کشور برای تحصیل و زندگی قانونمند استفاده می‌کنید. اگر افسر در مورد هدف شما تردید کند، ممکن است درخواست شما ریجکت شود.

مشاوره ویزای تحصیلی آمریکا

مشاوره ویزای تحصیلی آمریکا

با توجه به مواردی که در طول مقاله اشاره شد، حتما متوجه حضور یک فرد آگاه و مسلط به جریان امور شده‌اید. مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا از ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی شما جلوگیری شود و با ویزای تحصیلی شما در همان درخواست اول موافقت شود. با توجه به تجربیات گذشته و پرونده‌های مختلفی که موفق به دریافت ویزای تحصیلی آمریکا شده‌اند، می‌توان تا حد زیادی از نواقص و تناقضات پرونده‌های درخواست ویزای تحصیلی پیشگیری کرد و با پرونده‌ای کامل و شفاف وارد پروسه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا شد.

سخن پایانی

ویزای تحصیلی آمریکا از رایج‌ترین و موفق‌ترین ویزاهایی است که کشور آمریکا برای افراد مشتاق به تحصیل ارائه می‌کند. ویزای تحصیلی علاوه‌بر امکان تحصیل، مجوز کار را نیز به فرد دارنده ویزا می‌دهد که فرصت مناسبی برای رشد در این کشور است. می‌توان با استفاده از روش‌هایی ویزای تحصیلی را تغییر داد تا بتوان مدت بیشتری در این کشور محبوب زندگی کرد. در این مقاله در مورد انواع ویزای تحصیلی آمریکا، هزینه‌ها و دلایل ریجکت شدن درخواست ویزا صحبت کردیم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به امریکا

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها