دریافت اقامت دائم کانادا با ویزای موقت

12
دریافت اقامت دائم کانادا با ویزای موقت

دریافت اقامت دائم کانادا با ویزای موقت


بیش از ۱۲۰،۰۰۰ نفر با ویزای موقت در سال ۲۰۲۲ در کانادا توانستند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

IRCC با انتشار داده‌های جدیدی مشخص کرد که در سال اخیر، چه تعداد دارندگان مجوز کاری و تحصیلی اقامت دائم دریافت کرده‌اند.

داده‌های جدیدی که از سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) منتشر شده نشان داد که در سال 2022، 124،950 ساکن موقت اقامت دائم دریافت کرده‌اند.

این آمار نشان‌دهنده آن است که دریافت اقامت دائم در میان کسانی صورت گرفته است که آخرین بار مجوز تحصیل یا کار را از طریق برنامه موقت نیروی کار خارجی (TFWP) یا برنامه جابجایی بین‌المللی (IMP) دریافت کرده بودند. زمانیکه افراد تصمیم به دریافت اقامت دائم می‌گیرند می‌توانند از مزایایی که این برنامه‌ها برای ساکنان دائمی بالقوه ایجاد می‌کنند بهره‌مند شوند.

اطلاعات بدست آمده از سازمان آمار کانادا نشان می‌دهد که ساکنان موقت در مجامع خود ریشه دوانده و می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

علاوه بر این، اگر پیش از درخواست اقامت دائم چند سالی را در کانادا زندگی کرده باشند، می‌توانند دانش خود نسبت به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی را تقویت کرده و آنها را در مقایسه با کسانی که هیچ مهارتی در این زبان‌ها ندارند و تازه قصد ورود به خاک کانادا دارند در موقعیت بسیار بهتری قرار دهد.

برنامه جابجایی بین‌المللی

سال گذشته، 97،665 نفر از طریق برنامه جابجایی بین‌المللی (IMP) وضعیت خود را به اقامت دائم تبدیل کردند. IMP انواع مختلفی از مجوزهای کاری را پوشش می‌دهد که نیازی به تأییدیه LMIA یا ارزیابی اثرگذاری بر بازار کار ندارند.

مجوز کار فارغ التحصیلان ذیل IMP قرار می‌گیرد. آمار حاکی از آن است که 52،725 دارنده مجوز PGWP اقامت دائم دریافت کردند که در واقع بیشترین سهم متقاضیان IMP را به خود اختصاص می‌دهد.

PGWP به دانشجویان خارجی که به تازگی در کانادا فارغ التحصیل شده‌اند این امکان را می‌دهد که تا سه سال (بسته به طول مدت برنامه تحصیلی) در هر نقطه‌ای از کانادا کار و زندگی کنند اگر برنامه خود را در یکی از مؤسسات آموزشی منتخب به اتمام برسانند.

برنامه نیروی کار خارجی موقت

بر اساس داده‌های موجود، 7،555 نفر از طریق برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP) اقامت دائم دریافت کردند. کارگران خارجی که ذیل برنامه TFWP قرار می‌گیرند ملزم هستند که کارفرمای آنها مجوز LMIA را از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا دریافت کند. LMIA سندی است که اثبات می‌کند استخدام نیروی کار خارجی اثر مثبت یا خنثی بر بازار کار کانادا دارد.

آیا شما واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستید؟

دارندگان مجوز تحصیلی

آمار سال 2022 حاکی از آن است که 19،730 مجوز اقامت دائم به دارندگان مجوزهای تحصیلی اختصاص داده شده است.

کانادا در حال حاضر میزبان بیش از 800،000 دانشجوی بین‌المللی است. معمولا کسانی که به دنبال دریافت اقامت دائم هستند ابتدا با دریافت PGWP تجربه کار در کانادا را کسب می‌کنند. با این وجود، هنوز هم امکان انتقال مستقیم از مجوز تحصیلی به اقامت دائم برای آن دسته از متقاضیانی که معیارهای واجد شرایط شدن در برنامه کلاس اقتصادی را دارا هستند وجود دارد. این امکان برای کسانی که از طریق برنامه کلاس خانوادگی اسپانسری دریافت می‌کنند و یا از طریق برنامه بشردوستانه اقامت دائم دریافت کرده‌اند نیز وجود دارد.

برنامه‌های مهاجرت اقتصادی می‌توانند به تغییر از حالت اقامت موقت به دائم کمک کنند.

بسیاری از برنامه‌های مهاجرت اقتصادی به متقاضیان دارای تجربه کانادایی مزایایی را اعطا می‌کنند. برای مثال، متقاضیانی که دارای تجربه تحصیلی یا کاری در کانادا باشند، در سیستم مدیریت درخواست اکسپرس انتری امتیازهای اضافی را در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) دریافت خواهند کرد.

از جمله مسیرهای برجسته برای دریافت اقامت دائم می‌توان به برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی منطقه‌ای اشاره کرد که برنامه مهاجرت آتلانتیک یا طرح پایلوت مهاجرت شمالی یا روستایی جزو آن هستند. یک سری برنامه دیگر نظیر طرح پرستار خانگی (Caregiver) نیز وجود دارد که کمبودهای خاصی از نیروی کار در کانادا را هدف قرار می‌دهند.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

انتقال از اقامت موقت به دائم نسبت به سال 2021 کاهش یافته است.

تعداد ساکنان موقتی که در سال 2022 اقامت دائم دریافت کردند نسبت به سال 2021 که 191،360 مورد بود، کاهش یافته است. برای مثال، 157،695 نفر از طریق برنامه IMP و 10،985 نفر نیز از طریق برنامه TFWP اقامت دائم کانادا را دریافت کردند. تعداد افرادی که با مجوز تحصیلی اقامت دائم دریافت کردند نیز 22،680 نفر است.

در دوران همه‌گیری COVID-19، بسته‌بودن مرزها و محدودیت‌های مسافرتی، امکان دریافت اقامت دائم برای اتباع خارجی را با مشکلاتی همراه کرده بود. IRCC پس از پایان همه‌گیری تمرکز خود را بر روی متقاضیان اقامت دائم بالقوه‌ای که در کانادا زندگی می‌کردند معطوف کرد. یکی از این اقدامات در فوریه 2021 رخ داد که در آن IRCC بزرگ‌ترین قرعه‌کشی اکسپرس انتری خود را با حضور 27،332 متقاضی در یک قرعه‌کشی که فقط به متقاضیان CEC اختصاص داشت برگزار کرد.

در ژانویه 2021، IRCC قرعه‌کشی اکسپرس انتری را برای متقاضیانی که از طریق برنامه نیروی کار فنی فدرال و برنامه نیروی کار متخصص فدرال اقدام کرده بودند به حالت توقف در آورد. با این وجود، این سازمان به برگزاری قرعه‌کشی برای متقاضیان کلاس تجربه کانادایی (CEC) تا سپتامبر 2021 و متقاضیان برنامه نامزدهای استانی بدون محدودیت زمانی ادامه داد. افرادی که در برنامه CEC شرکت می‌کنند باید یک سال تجربه کار در کانادا داشته و در سه سال اخیر حداقل یک سال در کانادا زندگی کرده باشند.

دولت با معرفی مسیرهای دیگر این امکان را برای ساکنان موقت فراهم آورده تا از این طریق اقامت دائم دریافت کنند. این برنامه شامل شش استریم برای متقاضیانی است که در مشاغل پرتقاضا نظیر بهداشت و درمان دارای تجربه کاری بوده و یک استریم نیز به دانشجویان خارجی اختصاص پیدا کرده است. سه مورد از این شش برنامه به کسانی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی صحبت می‌کنند اختصاص داشته و سه مورد دیگر نیز انحصارا به ساکنان موقت فرانسوی زبان اختصاص داده شده است. این برنامه از نوامبر 2021 اجرا شده است.

منبع: cicnews.com

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها