چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم؟

36
چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم؟

از آنجا که سیستم مهاجرت کانادا تمرکز خود را روی پذیرش متقاضیان متناسب با نیازهای اقتصادی در بازار کار قرار داده است، متقاضیان واجد شرایط در مشاغل هدفمند، شانس بیشتری در سیستم اکسپرس انتری و برنامه مهاجرت استانی کانادا برای دریافت اقامت دائم کانادا، دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسیرهای احتمالی مهاجرت به عنوان یک مهندس در کانادا، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم؟

مهندسان از پرطرفدارترین متخصصان نیروی کار در کانادا هستند. هر دو اداره مهاجرت فدرال و استانی کانادا اعلام کرده‌اند که به انواع مهندسان در سراسر کانادا نیاز دارند. به این ترتیب مهندسان فرصت‌های فراوانی برای مهاجرت به این کشور دارند.

مسیرهای مهاجرت مهندسان به کانادا را می‌توانیم به دو مسیر، دسته‌بندی کنیم:

  1. مسیرهای دریافت مستقیم اقامت دائم
  2. مسیرهایی که متقاضی را واجد شرایط دریافت اقامت دائم می‌کنند.

چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم؟ - مسیرهای دریافت مستقیم اقامت دائم

مسیرهای دریافت مستقیم اقامت دائم

مهندسان حرفه‌ای که به دنبال مهاجرت به کانادا و دریافت مستقیم اقامت دائم، بدون نیاز به مجوز کار، هستند، می‌توانند از دو مسیر اکسپرس انتری و برنامه استانی کانادا (PNP) اقدام کنند.

هریک از این دو مسیر، شرایط متفاوتی دارند و برنامه‌های مهاجرتی مختلفی ارائه می‌کنند تا مهندسان با شرایط مختلف شانس مهاجرت به کانادا را داشته باشند. در ادامه با هریک از برنامه‌ها به طور کامل آشنا می‌شویم.

مسیرهای دریافت مستقیم اقامت دائم؛ اکسپرس اینتری

اکسپرس انتری یکی از سیستم‌های اصلی کانادا برای مهاجرت اقتصادی است. اکسپرس انتری یک سیستم الکترونیکی است که سه برنامه مهاجرتی ارائه می‌کند:

  • برنامه نیروی کار متخصص ماهر فدرال (FSWP)
  • برنامه نیروی کار فنی ماهر فدرال (FSTP)
  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)

امسال، اکسپرس انتری قرعه کشی‌های مبتنی بر دسته بندی را برای رسیدگی بهتر به کمبود نیروی کار در کانادا اضافه کرده است. این دسته‌ها شامل مشاغل هدفمند هستند که متقاضیان با تجربه در آن حرفه‌ها، تحت قرعه کشی دسته‌بندی انتخاب شده و از آنها برای درخواست PR دعوت می‌شود.

مهندسان در رده STEM (یعنی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) قرار دارند. حرفه‌های مهندسی مورد نظر عبارتند از:

  • مهندسین عمران (NOC Code: 21300)
  • مهندسین کامپیوتر (NOC Code: 21311)
  • مهندسین برق و الکترونیک (NOC Code: 21310)
  • مدیران مهندسی (NOC Code: 20010)
  • مهندسین صنایع و ساخت و ساز (NOC Code: 21321)
  • مهندسین متالورژی و مواد (NOC Code: 21322)
  • مهندسین و طراحان نرم افزار (NOC Code: 21231)

با وجود اینکه افراد دارای تجربه در مشاغل هدفمند، شانس بیشتری برای دریافت PR دارند، اما باید سایر معیارهای اکسپرس انتری را نیز دارا باشند تا در قرعه‌کشی‌های تحت عنوان دسته‌بندی، شرکت داده شوند.

مسیرهای دریافت مستقیم اقامت دائم؛ برنامه‌های نامزد استانی

برنامه‌های نامزد استانی (PNP) مسیر شماره یک کانادا برای مهاجرت اقتصادی هستند. PNP برنامه‌های مهاجرتی هستند که هر استان کانادا آن را اجرا می‌کند. البته دو استان نوناووت و کبک برنامه‌های اختصاصی مهاجرت استانی خود را اجرا می‌کنند که در برخی موارد با سایر استان‌ها، متفاوت است.

برنامه‌های نامزد استانی برای گسترش مزایای مهاجرت در سراسر کانادا طراحی شده‌اند و به استان‌ها کمک می‌کنند تا نیازهای اقتصادی، جمعیت محلی و بازار کار خود را تامین کنند. از این رو PNPها مشاغل هدفمند خود را بر اساس اهداف بلندمدت تعیین کرده‌اند.

هر استان در برنامه مهاجرت استانی خود، فهرست مشاغل مورد تقاضای اختصاصی دارد که مهندسان از مشاغل برجسته و دارای اهمیت هستند. به عنوان مثال، بریتیش کلمبیا هفت حرفه مهندسی را در PNP خود هدف قرار داده است.

مانند اکسپرس انتری، معیارهای اساسی واجد شرایط بودن برای PNP نیز باید رعایت شود. این شرایط ممکن است بین برنامه‌های مهاجرت استانی و مسیرهای مهاجرت فردی بسیار متفاوت باشد.

چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم؟ - مسیرهای واجد شرایط شدن برای دریافت اقامت دائم

مسیرهای واجد شرایط شدن برای دریافت اقامت دائم

اگر متوجه شدید که از نظر شغلی، واجد شرایط برای دریافت مستقیم اقامت دائم کانادا نیستید، همچنان می‌توانید به عنوان یک مهندس، از طریق سایر مسیرها واجد شرایط اقامت دائم شوید و برای دریافت آن درخواست دهید. با توجه به نیاز کانادا به مهندسان در بازار کار، اداره مهاجرت مسیرهای مختلفی برای دریافت مجوز کار در کانادا، برای مهندسان ایجاد کرده است تا بتوانند در این کشور زندگی کنند و به کار مشغول شوند. مهندسان از سه مسیر زیر می‌توانند مجوز کار کانادا را دریافت کنند:

  • برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP)
  • برنامه تحرک بین المللی (IMP)
  • مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP )

برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP)

برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP) یک برنامه مهاجرتی است که توسط دو سازمان Employment and Social Development Canada (ESDC) و IRCC اجرا و مدیریت می‌شود. هدف از این برنامه تسهیل رسیدگی به کمبودهای واقعی نیروی کار برای کارفرمایان کانادایی است که با استخدام کارمندان بین المللی نیاز خود به نیروی کار را تامین کنند و در عین حال؛ از در اولویت قرار گرفتن مقیمان دائم کانادا و شهروندان برای موقعیت‌های شغلی باز اطمینان حاصل کنند.

این برنامه مجوزهای کار بسته (مجوزهای کار مرتبط با یک کارفرما و صنعت خاص) را صادر می‌کند که به گواهی ارزیابی تأثیر بازار کار یا LMIA برای تایید استخدام نیاز دارد.

مجوز کار کانادا LMIA سندی است که کارفرما کانادایی، در شرایط خاص، باید قبل از استخدام یک نیروی کار خارجی، آن را از اداره مربوطه دریافت کند. این سند تأثیر بالقوه‌ای که استخدام یک نیروی کار خارجی می‌تواند بر بازار کار کانادا داشته باشد را ارزیابی می‌کند. برای استخدام یک نیروی کار خارجی، نتیجه LMIA باید خنثی یا مثبت باشد. توجه داشته باشید که کارفرما، و نه کارمند، باید برای LMIA درخواست دهد.

برنامه تحرک بین المللی (IMP)

برنامه تحرک بین المللی (IMP) یک ابتکار دولتی است که توسط اداره مهاجرت مدیریت می‌شود. هدف اولیه این برنامه ارتقای اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده کانادا است. در نتیجه، این برنامه یک هدف دوگانه را دنبال می‌کند: با تسهیل ورود نیروی کار خارجی به رفع نیازهای بازار کار کمک می‌کند و روابط دیپلماتیک کانادا با جامعه جهانی را تقویت می‌کند. اگر چه از نظر هدف مشابه TFWP است اما در از یک نظر متمایز است؛ برنامه IMP برای استخدام نیروی کار خارجی در کانادا نیازی به LMIA ندارد.

دو جزء مهم از برنامه تحرک بین المللی که مهندسان می‌توانند از آنها استفاده کنند، عبارتند از: اتحاد کانادا، ایالات متحده و مکزیک (CUSMA) که قبلا NAFTA جریان حرفه‌ای بود و جریان انتقال درون شرکتی.

جریان CUSMA Professionals

جریان CUSMA Professionals محصول توافق سه جانبه بین کانادا، آمریکا و مکزیک است. این مسیر مهاجرتی دارای کاتالوگی از حدود 60 موقعیت شغلی شامل مهندسی است که به متقاضیان واجد شرایط مجوز کار حرفه‌ای CUSMA می‌دهد.

جریان انتقال درون شرکتی (ICT)

از طرف دیگر، مهندسان می‌توانند از مجوز کار انتقال درون شرکتی (ICT) استفاده کنند. ویزای ICT کانادا به شرکت‌های بین المللی اجازه می‌دهد تا به طور موقت کارکنان کلیدی را به شعبه، شرکت تابعه یا وابسته در کانادا منتقل کنند. یکی از شرایط مهم برنامه ICT برای مهندسان این است که حداقل یک سال سابقه کار مداوم در شرکت مورد نظر را داشته باشند.

توجه داشته باشید که یک مسیر انتقال درون شرکتی CUSMA نیز با شرایط مشابه برای شرکت‌های آمریکایی و مکزیکی که شعبه یا یک شرکت تابع در کانادا دارند، وجود دارد.

مهندسان می‌توانند از طریق دسته دانش تخصصی واجد شرایط این ویزا شوند تا به عنوان نیروی کار با دانش یا صلاحیت‌های منحصر به فرد و تخصصی خاص شرکت که در صنعت مورد نظر غیرمعمول هستند، به کانادا مهاجرت کنند. این تخصص می‌تواند شامل فناوری، نرم‌افزار، تکنیک‌ها یا رویه‌های اختصاصی باشد.

چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم؟ - مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

آخرین مسیری که مهندسان می‌توانند از طریق آن در کانادا واجد شرایط دریافت اقامت دائم شوند، از طریق مجوز کار پس از فارغ التحصیلی است. این مجوز، یک مجوز کار باز است، به این معنی که به دارندگان اجازه می‌دهد برای اکثر کارفرمایان در بیشتر صنایع کار کنند.

PGWP پس از اتمام تحصیل یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا، در یک موسسه آموزشی تعیین‌شده یا DLI، برای مدتی معادل طول مدت تحصیلشان، حداکثر تا سه سال، صادر می‌شود.

با توجه به انعطاف پذیری این مجوز کار، می‌تواند مسیری کلیدی باشد که از طریق آن مهندسان تحصیل کرده کانادایی می‌توانند هم در کانادا استخدام شوند و هم مسیر خود برای دریافت اقامت دائم کانادا را هموار کند. چرا که با داشتن تجربه کار در کانادا می‌توانید از طریق برنامه CEC کانادا برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

منبع: cicnews.com

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها